One America News will be discontinued by DirecTV, a major distributor

Right-wing cable channel One America News Network — which has been spreading conspiracy theories about the 2020 election, the Jan. 6 Capitol riot and coronavirus vaccine safety — will be dropped by one of its biggest television distributors later this year.

The move by distributor DirecTV, a satellite and streaming network with about 15 million subscribers, is a significant setback for One America News and its owners, the Herring family. Losing its spot on the DirecTV lineup will almost certainly diminish the network’s overall viewership and reduce its annual revenue.

DirecTV on Saturday did not specify specific reasons for its decision.

“We have advised Herring Networks that, following a routine internal review, we do not expect to enter into a new contract upon the expiration of our current agreement,” a DirecTV spokesperson said in an email Saturday. DirecTV also plans to drop a second channel owned by the Herrings called AWE, which offers lifestyle and entertainment programming.

Herring Networks did not respond to requests for comment on Saturday. DirecTV’s decision was reported for the first time by Bloomberg News.

Chanel Rion, chief White House correspondent for One America News, derided DirecTV in a Twitter post Friday which referred to the decision to remove the channel. “With moves like this, DirecTV will have to become state-owned to survive,” Ms. Rion wrote, adding, “They would have better luck in Pyongyang.”

One America News, which is based in San Diego, started in 2013. Beginning with the 2016 election, the network served as a venue for views and coverage aligned with Donald J. Trump and his right-wing allies.

Its anchors have regularly questioned the outcome of the 2020 election. The network faces defamation lawsuits from two voting tech companies, Smartmatic and Dominion Voting Systems, which have accused the channel of spreading lies that they allegedly manipulated the vote count to swing the election towards Joseph R. Biden Jr.

One America News also promoted the false theory that leftist agitators, not Trump supporters, were the main instigators of the Capitol riot.

This month, on the anniversary of the Jan. 6 attack, One America News aired a segment on “patriotic protests at the Capitol on Jan. 6” that suggested the attack was a so-called “Operation under false flag” by liberals intended to strip patriotic Americans of their freedoms. “Leftist, media narrative around Jan 6, 2021, just an excuse for Democrats to take over,” the screen reads.

The channel also broadcast false and misleading information about the safety and effectiveness of coronavirus vaccines. In June, a presenter, Pearson Sharp, told viewers: “The fallout from the coronavirus vaccine continues to mount and the toll on human life is now worse than anyone could have imagined.”

DirecTV is one of the few major television distributors to carry One America News; another is Verizon Fios. The channel is also available for online streaming and runs a popular YouTube page with over 1.4 million subscribers.

One America News and DirecTV have a complex history.

The channel has been carried by DirecTV since 2017, in the wake of a trial filed the previous year by Herring Networks against AT&T, the former owner of DirecTV. (Although DirecTV is now independent, AT&T has retained a significant stake.) Reuters report last year, citing testimony from a network employee in a separate lawsuit, said One America News relied heavily on fees paid by AT&T-affiliated platforms to fund its operations.

Comments are closed.